FactsheetPurpose

Meten is weten. De afgelopen jaren is er veel onderzoek gedaan naar het het effect van purpose op organisaties. In deze factsheet zetten wij een aantal van de belangrijkste bevindingen onder elkaar.

Betere performance

Organisaties die hun purpose centraal zetten zijn beter in staat te innoveren, krijgen sneller toegang tot nieuwe markten en introduceren makkelijker nieuwe producten. Purpose is vandaag de dag dan ook het vertrekpunt voor zakelijk succes.

  • Purposegedreven organisaties presteren financieel 42% beter dan de markt. (DDI World 2018)
  • Wereldwijd verwacht 64% van ondervraagden dat CEO’s het voortouw nemen in sociale verandering, in plaats van te wachten op de overheid. (Edelman 2018)
  • 58% van de bedrijven die Purpose prioriteren groeien jaarlijks met 10% of meer versus 42% van de bedrijven die dit niet doen. (HBR & EY 2015)
  • Gecertificeerde B-Corps in het Verenigd Koninkrijk groeiden 28x keer sneller dan de landelijke economische groei in 2017. B-Corps groeiden gemiddeld met 21% versus een gemiddelde van 3% van concurrenten in hun sector. (B Corp 2018)
  • De 28 sustainable living merken van Unilever groeiden in 2018 69% harder dan hun overige merken. (Unilever 2019)
  • 79% van het leiderschap in organisaties gelooft dat purpose centraal staat bij het zakelijk succes en voortbestaan van een organisatie. (PWC 2019)
Tevreden werknemers

Een organisatiepurpose heeft op vele manieren een positieve invloed op medewerkers. Het stimuleert pro-activiteit en geeft een gevoel van betekenis. Bovenal zorgt een purpose voor hogere werknemerstevredenheid en een hogere retentie. 

  • Bij bedrijven die duidelijk hebben gedefinieerd en gecommuniceerd hoe zij waarde creëren, geeft 63% van de medewerkers aan dat zij gemotiveerd zijn versus 31% bij bedrijven die dit nalaten. Daarnaast geeft 65% van de medewerkers aan gepassioneerd te zijn over hun werk versus 32% bij andere bedrijven. (PwC 2019)
  • 74% van de mensen op Linkedin geeft aan grote waarde te hechten aan het vinden van werk met een purpose. (Imperative & LinkedIn 2016)
  • Meer dan 9 op de 10 medewerkers geeft aan bereid te zijn een percentage van hun ‘lifetime’ inkomsten te verruilen voor meer betekenis in hun werk. (Better Up 2018)
  • Als een tevreden werknemer een productiviteitsniveau van 100% heeft, dan heeft een betrokken medewerker 144%. Een medewerker die sterk geinspireerd is door de purpose van de organisatie haalt zelfs een productiviteitsniveau van 225%. (Bain & Company 2015)
  • Uit een wereldwijde survey blijkt dat de best presterende medewerkers 3x vaker voor bedrijven werken die een duidelijke purpose hebben. (Mercer 2018)
Meer merkwaarde

Consumenten verlangen steeds vaker van merken dat zij ergens voor staan en zich inzetten voor de maatschappij. Merken die succesvol hun purpose integreren en hierover communiceren kunnen rekenen op meer loyaliteit van hun klanten en worden vaker door consumenten aangeraden.  

  • 79% van ondervraagden geeft aan dat zij loyaler zijn aan merken met een purpose. 78% raadt anderen aan deze merken te kopen en 67% geeft aan dat zij meer vergevingsgezind zijn wanneer een merk met een duidelijke purpose een fout maakt. (Cone/Porter Novelli 2018)
  • Wereldwijd vindt 67% dat het belangrijker is geworden voor merken om een positieve bijdrage te leveren aan de samenleving – dit gaat verder dan slechts het aanbieden van hun product of dienst. (Ipsos 2017)
  • 64% van de consumenten vindt merken die actief communiceren over hun purpose aantrekkelijker dan merken die dit niet doen. 62% wil dat bedrijven een standpunt innemen over onderwerpen die zij belangrijk vinden. (Accenture 2018)
  • Generatie Z geeft 3x vaker aan dat het de purpose van een bedrijf is om de maatschappij te dienen in plaats van ‘slechts’ goede producten en diensten aan te bieden.  (BBMG & Globe Scan 2019)
  • 70% van de consumenten in de Verenigde Staten wil weten hoe de merken die zij kopen zich inzetten voor sociale en ecologische kwesties. 46% geeft aan aandachtig te kijken hoe een merk  maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt als zij een product kopen. (Markstein & Certus Insights 2019)

Nog geen purpose? Ga met ons op stap en ontdek de purpose van jouw organisatie.

PURPOSE FINDING