Sterk merkmet purpose

Een merk met purpose trekt klanten aan en inspireert medewerkers. Het zorgt ervoor dat de organisatie duidelijk te onderscheiden is van concurrenten en relevant is voor de doelgroep. Voor purposegedreven organisaties betekent dit bovenal dat het merk authentiek is en duidelijk communiceert waarvoor de organisatie staat.

Wat wij doen

Een sterk merk maakt de purpose tastbaar.

Je doelgroep zal alleen naar je merk kijken als je hen iets relevants te bieden hebt. Een merk bouwen begint daarom met positioneren. Hieruit kan vervolgens worden gestart met het vormgeven van de merkidentiteit en het profileren van het merk op de markt. Wij ondersteunen leiders en brandmanagers bij het vormgeven van een purposegedreven merk.

Onze aanpak

Positioneren gaat over welke plek een organisatie inneemt in de hoofden en harten van je doelgroep. Dit begint met een herijking van het speelveld waarin de organisatie actief is en het formuleren van een passende waardepropositie. In de praktijk gaat positioneren vooral over keuzes maken. Wat ben je wel, wat ben je niet? Waar sta je op voorop, waarop niet? Voor purposegedreven organisaties staat hierbij het zoeken van verbinding op gedeelde waarden met klanten en stakeholders centraal. Zo zorg je ervoor dat de organisatie in het hart van de samenleving komt te staan.

Aanpak
De basis van onze aanpak is een aantal co-creatiesessies. Wij bieden hierbij de kennis en structuur om de complexiteit van positioneren begrijpelijk en behapbaar te maken. De inzichten van deze sessie(s) brengen we terug tot een heldere positionering. Die vangen we in een kernachtige zin, de positioning statement. Om ervoor te zorgen dat de positionering een echte match is met de doelgroep betrekken wij klanten en stakeholders het liefst rechtstreeks. Zo werken wij samen toe naar een authentieke en geloofwaardige positionering.

 

Profileren is het strategisch inzetten van communicatie en (marketing-)activiteiten om grip te krijgen op de beeldvorming en het imago. Voor purposegedreven organisaties gaat profileren in de praktijk vooral over het op de kaart zetten en het uitdragen van hun purpose. Bijvoorbeeld met verhalen, campagnes, branding en activaties. Hoe duidelijker de purpose tot uiting komt hoe sterker het profiel wordt. Wij ondersteunen leiders en brandmanagers met het doelmatig profileren van hun organisatie.

Aanpak profileringsstrategie

In een aantal co-creatie sessies stellen wij samen de opgave vast en wordt er aan de hand van de positionering een aantal merkbeloften geformuleerd. Hierbij wordt nauwlettend gekeken naar het speelveld waarin de organisatie actief is en eventuele concurrenten. Daarnaast gaan we op zoek naar de juiste marketing- en communicatiekanalen en nieuwe mogelijkheden voor de organisatie om zich te profileren.

Ondersteuning bij profileren

Aan de hand van de uitkomsten van de profileringsstrategie stellen wij een profileringsplan op met een duidelijke doelstelling en milestones. In het profileringsplan komen alle marketingactiviteiten samen voor de korte en lange termijn. Daarnaast bieden wij ondersteuning bij het ontplooien van marketingactiviteiten, zoals het ontwikkelen van campagnes en het organiseren van activaties.

Met de merkidentiteit geef je het merk een gezicht. Dit gaat zowel over de kleuren en vormen als over het geluid (tone of voice) die een organisatie herkenbaar maken. Het doel is om met de merkidentiteit het juiste gevoel over te brengen op de doelgroep. Met een gefaseerde aanpak ontwikkelen wij voor purposegedreven organisaties een merkidentiteit van hoge kwaliteit die jaren kan vooruit kan.

Aanpak
Het ontwikkelen van de merkidentiteit begint met een creatieve verkenning. Dit doen we in een sessie van een dagdeel waarin aan de hand van kleuren, typografie en woordkeus gezocht wordt naar het juiste gevoel dat je wilt overbrengen. Vervolgens werken onze designers dit uit tot een passende merkidentiteit.

Contact

Meer weten over hoe een sterk merk de purpose centraal zet? Wij vertellen je er graag meer over.

Neem direct contact op