#VANGASLOS

Wij hebben voor #VANGASLOS een communicatie- en participatiestrategie ontwikkeld waarin de beleving van burgers centraal staat. Daarnaast hebben wij het programmabureau Warmtekoude ZH geadviseerd bij het ontwikkelen van (influencer) campagnes en het verder opzetten van de #VANGASLOS-beweging om zo de aardgastransitie in de gebouwde omgeving op de kaart te zetten en verder aan te jagen.
Uitdaging

Alle huishoudens gaan de komende dertig jaar van het aardgas af. Een transitie die per wijk (en soms zelfs per straat of gebouw) zal plaatsvinden onder de regie van de gemeente. Dit betekent ook dat draagvlak onder inwoners van cruciaal belang is. Maar hoe krijg je inwoners enthousiast voor een onderwerp dat voor de meeste mensen simpelweg niet leeft?

Inzichten
  • De aardgastransitie betekent dat de overheid ver achter de voordeur reikt tot in de keuken en onder de douche. Zet de beleving van inwoners centraal bij het vormen van je communicatie- en participatiestrategie.
  • Er is niet één verhaal waar iedereen enthousiast van wordt ga daarom doelgroep gericht communiceren met passende boodschappen voor iedere doelgroep.
  • De aardgastransitie biedt ook kansen zo kan het proces de sociale cohesie vergroten en zorgen voor een betere relatie tussen inwoners en de gemeente.
Aanpak

Na uitgebreid onderzoek te hebben gedaan en talloze gesprekken hebben gevoerd met inwoners hebben wij onze bevindingen opgetekend in een rapport. Hierin staan concrete voorbeelden van mogelijkheden die gemeenten hebben om de communicatie naar inwoners te starten. Dit document is vervolgens verstuurd naar wethouders, projectleiders en communicatieadviseurs van gemeenten die met de aardgastransitie willen starten. In tandem hebben wij geadviseerd bij het ontwikkelen van (influencer) campagne uitingen en activiteiten om de aardgastransitie verder aan te jagen.

Resultaat

Diverse gemeenten hebben onze aanbevelingen ter harte genomen en zetten bewust de beleving van inwoners centraal bij de energietransitie in de gebouwde omgeving. Niet alleen communicatieafdelingen maar ook omgevingsmanagers gebruiken de voor #VANGASLOS geformuleerde strategie om draagvlak te creëren en inwoners te betrekken bij de energietransitie. Het onderwerp staat op de kaart en daarmee is ook ‘van gas los’ een bekende kreet geworden in de energietransitie.

Wat anderen zeggen

“Ik ben Waai zeer dankbaar voor het feit dat ze in 2017 een rapport schreven, waarin ze de diverse te bereiken doelgroepen verbonden aan de diverse te formuleren boodschappen aangaande de aardgastransitie. Super leesbaar, heel hands-on en vooral ook zeer geschikt voor niet-communicatiemensen. Iedere nieuwe medewerker in ons programmateam Amsterdam Aardgasvrij krijgt het van mij toegestuurd en er ontstaat altijd een constructief gesprek. Plus veel inzicht dat er meerdere verhalen nodig zijn om hetzelfde te vertellen. Scheelt mij een hoop tijd.”

Maaike Vallenduuk
Strategisch Communicatieadviseur Gemeente Amsterdam

In het kort
  • Positionering lokale energietransities
  • Communicatie- en participatiestrategie
  • Strategisch campagneadvies
Wie, wat, waar

Opdrachtgever: WarmteKoude ZH
Organisatie: Programmabureau
Stakeholders: Burgers, gemeenten, provincies, netbeheerders, energiebedrijven, installateurs, keukenboeren
Product: Communicate- en participatiestrategie

Campagne uitingen

Hieronder een overzicht van diverse activiteiten van #VANGASLOS.

Van Gas Los campagne video

Van Gas Los Festival

Francesca Kookt gaat Van Gas Los

Henk & Ingrid gaan Van Gas Los